Visi Jabatan


Jabatan Kajian Sosial sebuah institusi pendidikan guru yang bertaraf dunia.

.......................................................................................................


Misi Jabatan


Jabatan Kajian Sosial bertanggungjawab memupuk dan meningkatkan komitmen pelajar dalam penyediaan guru permulaan yang berketrampilan dan mahir dalam pelaksanaan kurikulum Pengajian Sosial dan Reka Bentuk & Teknologi.

.......................................................................................................


Objektif Jabatan


Melaksanakan kurikulum perguruan bagi mata-mata pelajaran pengkhususan, subjek sekolah dan asas dinamika guru iaitu Pengajian Sosial, Kajian Tempatan, Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan, Kemahiran Hidup, Reka Bentuk dan Teknologi, Hubungan Etnik dan Pendidikan Negara Bangsa Malaysia. Standard pencapaian ialah 100% lulus dan guru pelatih berpuas hati pada 3.5 dengan proses pengajaran-pembelajaran pensyarah.


Memberi kemahiran dan melatih pelajar dalam pengurusan bengkel Kemahiran Hidup, penerapan nilai-nilai sivik dan kewarganegaraan, patriotisme serta penerapan pendidikan alam sekitar dalam subjek sekolah.


Melaksanakan komponen pengukuhan latihan keguruan melalui program latihan mengajar, gerakerja kokurikulum dan Bina Insan Guru dengan pencapaian 100% lulus dan guru pelatih berpuas hati pada 3.5 dengan latihan yang diberi.


Meningkatkan kemudahan infrastruktur dan infostruktur pedagogi di jabatan dan bilik kuliah atau lokasi latihan yang ditetapkan.


Meningkatkan prestasi kerja pensyarah bagi menyumbang ke arah kecemerlangan kepimpinan pedagogi melalui latihan sekurang-kurangnya dua kali setahun.


Meningkatkan lagi kemampuan jabatan sebagai ‘learning organization’ melalui kolaborasi dengan pihak luar sekurang-kurangnya sekali setahun.


Memperkukuhkan semangat kerja berpasukan jabatan.

.......................................................................................................

Perancangan Tahunan Jabatan Kajian Sosial 2009


Tarikh

Fokus

Program/Aktiviti

10 Jan

Kursus dan bengkel

Kursus aplikasi Auto CAD

14 - 15 Jan

Bengkel system Fail Pejabat

24 - 25 Jan

Kursus pengendalian RAMT

19 - 20 Mac

Kursus perancangan kewangan

7 - 8 Mei

Kursus grooming & etiket

14 - 15 Mei

Kursus peningkatan P&P PSK dan KT

Januari

Program

Gotong-royong membersih bengkel kemahiran hidup

6 feb - 1 Mac

Program anak angkat PPISMP S2 Kajian Sosial ambilan Julai 2009 Masyarakat Brunei-Kadayan

4 – 5 April

Program eksplorasi warisan – Regata Lepa-lepa

Sep – Okt.

Karnival Kurikulum dan Ko-kurikulum IPGM Kampus Keningau

Pameran BBM

Hari terbuka unit Kemahiran Hidup


.......................................................................................................

Sunday, July 5, 2009

Pengajian Sesi Kedua Tahun 2009

KURSUS SEPENUH MASA YANG MELIBATKAN JABATAN SAINS SOSIAL


PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA KEGURUAN (KAJIAN SOSIAL) S8

HBSS2203 Perkembangan Ekonomi Asas
HBSS4303 Pengenalan Antropologi


PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (BAHASA MELAYU) S6

PSK3104 Pembelajaran Berkhidmat dalam Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan


PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (REKA BENTUK & TEKNOLOGI) S4

RBT3107 Teknologi Elektrik & Elektronik
RBT3108 Pentaksiran Dalam Reka Bentuk dan Teknologi Sekolah Rendah


PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PENGAJIAN SOSIAL) S2

PSS3103 Perkembangan Sejarah Negara
PSS3104 Geografi Persekitaran


PROGRAM PERSEDIAAN IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PENGAJIAN SOSIAL) S3

SS3311P Pembinaan Negara Bangsa
SS3311P Kajian Luar/ Kerja Lapangan
SS3312P Prinsip Ekonomi
SS3312P Alam Sekitar: Kemahiran Amali


PROGRAM PERSEDIAAN IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PENGAJIAN SOSIAL) S1

SS1311P Sejarah Malaysia
SS1311P Alam Sekitar Fizikal


KURSUS PERGURUAN LEPAS IJAZAH

KH2051P Kemahiran Hidup
SS2051P Pengajian Sosial
NB2050D Pendidikan Negara Bangsa Malaysia
SK2051E Pendidikan Sivik & Kewarganegaraan

No comments:

Post a Comment

Mari Uji Minda Anda...

http://1.bp.blogspot.com/_sYx8LhsF1y0/SfYMp3OZ-XI/AAAAAAAAA1Y/0gCNYLdOkfo/s400/monkey_01.png